نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1824
-
الف
+

ماه مبارک رمضان در ازبکستان

مسلمانان ازبکستان معمولاً سر دستر خوان افطار غذاهای مخصوص ماه رمضان از جمله شیرینی مخصوص نشالده، تالقان و... را قرار می‌دهند.

مسلمانان ازبکستان معمولاً سر دستر خوان افطار غذاهای مخصوص ماه رمضان از جمله شیرینی مخصوص نشالده، تالقان، نان، خرما، نبات، حلوا، مویز و میوه‌های مختلف را قرار می‌دهند.

به گزارش آی فیلم2، مسلمانان ازبکستان از اواسط ماه شعبان به استقبال ماه مبارک رمضان می روند و در ماه مبارک رمضان با انجام کارهای نیک، عبادات و طاعات از خدا و بالا بردن رضایت خود از او احترام این ماه را حفظ می کنند. 

مسلمانان ازبکستان همچنین در تمام مساجد این کشور طی یک ماه نماز تراویح را می خوانند و مشغول عبادت می شوند. 

مسلمانان این کشور مانند دیگر مسلمانان در این ماه پربرکت همزمان با مشغول بودن به عبادت و طاعات، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، دستر خوان افطاری را هوار می‌کنند.

در ماه رمضان در ازبکستان هوار کردن سفره افطار و افطاری دادن به صورت عادت در آمده است. شخصی که می خواهد مراسم افطار را برگزار نماید روزی از روزهای ماه رمضان را انتخاب می کند و اشخاص مورد نظر خود را دعوت می نماید.

اگر قادر به ذبح حیوانی باشد، قربانی می‌کند و در غیر این صورت میزبان دسترخوان  را می چیند و روزه داران روزه خود را می گشایند.

مسلمانان ازبکستان معمولا سر دسترخان افطاری غذاهای مخصوص ماه رمضان از جمله شیرینی مخصوص نشالده (این شیرینی از سفیده تخم‌مرغ، شکر و ریشه گیاه «یتیمک» تهیه می‌شود)، تالقان (این غذا از گندم سرخ کرده، نان خشک، سوخاری و مانند چنین فرآورده های کشاورزی به طور کوبیده تهیه می شود و به آن وقت تناول به صلاحدید می توان بوره، چهارمغز میده شده و یا شیر اضافه کرد)، خرما، نبات، حلوا، مویز، میوه های مختلف همچنان قیسی، سیب، ترکاری باب، بادمجان رمی، بادرنگ، نان قرار می‌دهند.

فروشنده ها شیرینی نشالده و تالقان را معمولا فقط در ماه مبارک رمضان به بازار عرضه می کنند. نشالده را تقریبا همه دوست دارند ولی تالقان را بیشتر مردم مسن مصرف می‌کنند. مسلمانان ازبکستان در وقت افطار دعای ویژه افطار را خوانده و روزه خود را اغلب با آب و خرما باز می‌کنند.

هم‌اکنون در ازبکستان 2 هزار و 238 سازمان دینی متعلق به پیروان 16 دین مختلف به ثبت رسیده است که 2 هزار و 64 نهاد دینی که معادل 94 درصد این سازمانها می‌باشد مربوط به مسلمانان است. همچنین 157 نهاد دینی مسیحی، 8 نهاد یهودی، معبد بودا و  فعالیت می‌کنند.

پس از استقلال در کشور صدها مسجد، کلیسا، عبادتگاه ها احداث و بازسازی شده است. هر سال بیش از هفت هزار و 200 نفر مسلمان ازبکستان ارکان حج تمتع و بیش از 10 هزار مسلمان مراسم عمره انجام می‌دهند.

ازبکستان با بیش از 32 میلیون و 807 نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است که اکثریت مردم آن‌را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهد.

ف ا / ن ذ

نظر شما
ارسال نظر